Suspensjon / understell bil
-
Lav prisAutodeler.co.no garanterer høy kvalitet Suspensjon / understell til meget attraktive priser.
-
Spar fraktkostnaderSpar fraktkostnader – gratis frakt av ordrer på over 2600 kr i Norge.
-
Bredt utvalgFor øyeblikket omfatter produktutvalget vårt over 500.000 bildeler.
-
Profesjonelle fraktselskaper
Frakt
-
Er du ute etter Suspensjon / understell til din auto?
Aksel- og sluttdrevfeil
- slitasje eller mekanisk skade på girtennene på akselendrevet;
- slitasje på differensialkrysset;
- differensial blokkering;
- slitasje på seglene;
- mekaniske skader på aksen;
- korrosjon eller oksydasjon av metaller.
Symptomer på aksel- og sluttdrevfeil
- støy i bakre drivkasse under kjøring i høye hastigheter;
- vibrasjon underfra mens du kjører;
- oljelekkasjer fra differensial;
- overdreven oppvarming av sluttdrevkassen;
- lettere spenning i lagrene;
- komplikasjon av dreietappbevegelse når du svinger;
- visuell avbøyning eller deformasjon av aksen og tilstøtende deler.
Årsaker til aksel- og sluttdrevfeil
- tannhjulslitasje;
- lav eller ingen smøring av differensial og momentkomponentene;
- tilstopping eller slitasje av segl;
- mekaniske skader som følge av ulykker eller uaktsom kjøring;
- aggressiv eller sportslig kjørestil;
- hyppig eller for brått clutch-engasjement;
- løse holdere og hull i dem.
Diagnostikk
Vurdering av aksen, av akseldrevet og differensialen kan gjøres uten spesialverktøy. Med en jekk, heiseplattform eller smøregrav; inspiser alle monteringsledd, deres tilstand og mobilitet. Sjekk og kontinuerlig overvåk nivået av fett i bakakselenheten (på biler med bakhjulsdrift) eller i forakselen og differensialen (for biler med forhjulsdrift). Dersom det er oljeflekker på akselen eller differensialen, er det nødvendig å eliminere hullene og gjenopprette oljenivået. En full systemdiagnose kreves hver 50 000-75 000 kilometer.
Reparasjon og utskifting av aksel- og sluttdrev
Denne aktiviteten er meget tidkrevende og krever arbeid fra flere personer. Det gjøres best i et verksted. Det er viktig å huske på at tannhjulene blir erstattet bare i par, for ikke å provosere ujevn slitasje av komponentene, og påfølgende svikt i hele systemet. Å skifte differensial krever visse ferdigheter og spesialutstyr, så det er ikke anbefalt å utføre alene. Reparasjon av differensialens utsidedeksel og eliminering av hull og sprekker er også best overlatt til fagfolk. Aksen erstatning er kun nødvendig når det er synlige skader og deformasjoner. Annet enn at dens levetid er ubegrenset.
Nyttig informasjon om funksjoner, årsaker til funksjonsfeil, feilsøking og utskiftningsintervaller