Fjæring / demping bil
-
Lav prisAutodeler.co.no garanterer høy kvalitet Fjæring / demping til meget attraktive priser.
-
Spar fraktkostnaderSpar fraktkostnader – gratis frakt av ordrer på over 2700 kr i Norge.
-
Bredt utvalgFor øyeblikket omfatter produktutvalget vårt over 500.000 bildeler.
-
Profesjonelle fraktselskaper
Frakt
Er du ute etter Fjæring / demping til din auto?
Feil på fjæring
- slitte eller skadde støtdempere;
- deformasjon eller skade på fjæringsarmer;
- skade på fjæringens kuleledd;
- slitasje på anti-roll bar;
- deformasjon av sidebar;
- slitasje eller skade på støyblokker.
Symptomer på defekt fjæring
- unormale lyder under bilen når du kjører;
- rulle til side;
- trekking til side mens du kjører;
- vibrasjon under kjøring med høyt turtall;
- delvis tap av kontroll på bilen i svinger og under bremsing;
- jamming på bremsesystemet;
- oljelekkasjer under.
Årsaker til defekt fjæring
- unnlatelse av å overholde kjøretøyets driftsregler;
- innvirkning av fuktighet og store temperatursvingninger;
- bruk på lavkvalitets forbruksvarer, olje og reservedeler;
- løse støtdemperfester;
- brudd på drivakslenes parallelle arrangement;
- forskjellig dempekraft på støtdempere;
- forskjellig dekktrykk;
- jamming på bremsesystemet;
- svikt eller slitasje av fjærer;
- uriktig balansering av hjulet;
- løse hjulfester;
- fravær av eller lav mengde smøremiddel i systemet;
- brudd på hjulinnstilling;
- slitasje på støvhetter og segl.
Diagnostikk
Analyse av systemet utføres av to personer. Først blir systemnoder sjekket, som er mest utsatt for feil: støtdempere, kuleledd, stabilisatorstag og styreledd, samt konstant hastighetsledd.
Du må med jevne mellomrom etterfylle oljenivået i systemet og overvåke tilstanden til lagrene.
Fritt spill av stag og stabilisatorer sjekkes med bilen rullende. Hvis det er overdreven klaring, vil du høre et klikk. Da bør du sjekke alle støvhetter og segl. Diagnostisering av fjæringen må utføres hver 50 000-70 000 kilometer.
Reparasjon og utskifting av fjæringskomponenter
Fjæringselementer slites ujevnt, slik at utskifting av hele bæresystemet er bare nødvendig i tilfelle av alvorlige ulykker og bunnhumper.
Liten deformasjon av hel-metalldeler er tillatt (krumningen på ikke mer enn 10% fra den ideelle tilstand), men de justeres på et spesielt stativ når det er mulig.
Reparasjonsarbeid krever erfaring, spesifikk kunnskap, spesialverktøy og deltakelse av flere personer, så det bør utføres på et verksted. Dersom en skade oppstår på en separat del, blir en obligatorisk diagnose av relaterte mekanismer utført.