Støtdemper bil bak og foran
Er du ute etter Støtdemper til din bil?
Støtdemper ETTER TYPE
-
Lav prisAutodeler.co.no garanterer høy kvalitet Fjærbein til meget attraktive priser.
-
Spar fraktkostnaderSpar fraktkostnader – gratis frakt av ordrer på over 2700 kr i Norge.
-
Bredt utvalgFor øyeblikket omfatter produktutvalget vårt over 500.000 bildeler.
-
Rask levering!
Frakt
Støtdempere produsent katalog:
Erstatt en bildel Støtdemper - en defekt eller hvis en hvor grensen for bruk allerede er nådd. Finn ut nyttig informasjon om Støtdemper
Feil på støtdemper
- stempelstangen beveger seg fritt i begynnelsen av strekk/kompresjonskurs; lekkende støtdemper;
- mangel på tilstrekkelig motstand ved strekk/kompresjon.
Symptomer på defekt støtdemper
- økning av bremselengde;
- dårlig håndtering;
- unormale lyder under kjøring;
- gyngende karosseri;
- redusert komfort i kabinen;
- for tidlig og ujevn dekkslitasje.
Årsaker til defekt støtdemper
- løse muttere på tanken eller stempelet;
- redusert væskenivå i støtdemperen;
- slitt stempel, sylinder;
- deformasjon av returventilskiven;
- fremmedlegeme;
- økt væsketrykk i hullene;
- tette eller skadde ventildeler;
- forurensing av støtdempervæsken med mekaniske urenheter.
Diagnostikk
Det er viktig å sjekke tilstanden på støtdempere hver 20.000 kilometer. Den enkleste måten er visuell inspeksjon. Rust eller oljespor på støtdemperne er det første tegnet du bør forvente før elementet repareres eller erstattes. Pass på å også sjekke dekk (et dårlig tegn er ujevne slitasjeflekker). Den mest populære metoden for diagnose er å gynge bilen foran eller bak. Hvis du teller mer enn ett svingslag etter fjerning av lasten, viser det at støtdemperne er defekte. Et av de beste alternativene er å kontakte et verksted om diagnosen, hvor fagfolk vil gjøre målinger og kunngjøre dommen.
Reparasjon av støtdemper
Hvis du har problemer med støtdemperne, kan kvalifiserte ansatte på spesialiserte verksteder hjelpe:
- erstatte pakninger, tetninger, etsede eller bøyde stenger;
- eliminere lekkasjer;
- fylle støtdempere med nitrogen;
- erstatte væske i delen;
- sjekke støtdemperne på en to-trinns post;
- gjenopprette stengene ved hjelp av sprut eller polymer.
Utskifting av støtdemper
Under normale driftsforhold bør støtdemperne byttes hvert 3-4 år, under forhold med aggressiv miljøpåvirkning hver 40-50000 kilometer. Begge støtdempere skal erstattes på samme akse for å unngå skrens mens du kjører. For å gjennomføre utskifting, må du:
- ta av hjulet;
- demontere bremseslanger uten å koble dem fra kaliperne for ikke å pumpe bremsesystemet;
- demontere de øvre støttefestene;
- skru løs alle støtdemperfestene nederst;
- komprimere fjæren med en avtrekker (det er viktig at den ikke er vridd); erstatte den defekte støtdemperen med den nye;
- montere hvert av elementene i omvendt rekkefølge (også være sikker på å gjøre skadevurdering på fjæren for sprekker).
Støtdemper erstatning - instruksjoner, beskrivelser og reparasjon
Fjærbein velger for
Olje-støtdempere er smidigere enn gass-støtdempere, og de er billigere også. De gir smidig og komfortabel kjøring i bystrøk, men egner seg ikke for manøvrering i høy fart. Gasskomponenter er mer moderne og mer populært. Gassen forhindrer at oljen skummer, som kan skje ved dynamisk kjøring. Dette gjør at denne type komponenter passer for både rolig og sportslig kjøring.
Tilstanden på delene må sjekkes ved en spesiell testbenk på verksted. Det er imidlertid enkelte tegn som tyder på feil på komponentene:
- Synlig oljelekkasje på delene;
- Økt bremsestrekning;
- Vanskeligere håndtering av bilen;
- For rask dekkslitasje;
- Vugging i skarp sving;
- Uvanlige lyder ved kjøring på røft underlag, spesielt om bilen er fullastet.
For å bytte komponentene selv, trenger du:
- kran;
- fjærkompressor-verktøy;
- et sett ringnøkler;
- et sett sokkelnøkler;
- en hammer;
- en skrutrekker;
- tenger.
Om du skal bytte støtdemperne foran, må du fjerne forseglingen i motorrommet. Før bakre deler fjernes, må trimlistene i bagasjerommet tas ut. Dette gjør at du får tilgang til festene øverst på støtdemperne. Når de er skrudd ut, heves bilen og festene i nederkant skrus ut. Hold støtdemperen mens du gjør dette, da den kan falle ned og gjøre skade. Etter fjerning av komponenten, må fester og fjærer sjekkes. Bytt dem ut om nødvendig. Deretter følges stegene i motsatt retning for å montere dem igjen. Vanligvis vil bilens brukermanual gi en detaljert instruksjon for prosedyren. Husk at støtdemperne må byttes parvis, altså begge på bakakselen eller begge på forakselen; håndpump dem 3-5 ganger før montering.