Bil Fjærer bak og foran
Er du ute etter Fjærer til din bil?
Fjærer ETTER TYPE
-
Lav prisAutodeler.co.no garanterer høy kvalitet Spiralfjær til meget attraktive priser.
-
Spar fraktkostnaderSpar fraktkostnader – gratis frakt av ordrer på over 2600 kr i Norge.
-
Bredt utvalgFor øyeblikket omfatter produktutvalget vårt over 500.000 bildeler.
-
Rask levering!
Frakt
Fjærer produsent katalog:
Erstatt en bildel Fjærer - en defekt eller hvis en hvor grensen for bruk allerede er nådd. Finn ut nyttig informasjon om Fjærer
Feil på fjærer
- fjæren hopper av;
- skade på endestopper;
- løse muttere;
- svikt i det øverste fjærbladet;
- korrosjon i del;
- klinke brudd;
- slitasje på fjærbolter og foringer.
Symptomer på svikt på fjærer
- hyppige opphengsammenbrudd;
- merkelige lyder;
- periodisk skli-tendenser;
- økt stivhet i oppheng;
- ruller til en side;
- redusert klaring i kjøretøy.
Årsaker til feil ved fjærer
- aggressiv kjørestil;
- fuktighetsinnvirkning på delen;
- ofte overskredet bæreevne av bilen;
- ujevnt vedlikehold;
- bruk av kjøretøyet på veier med dårlig overflate.
Diagnostisering av fjærer
Kontroll av fjærenes tilstand anbefales hver 10 tusen kilometer. Vi anbefaler deg å gå til fagfolk for diagnosen. Kontroll av denne delen er utført med og uten fjerning av del. I det første tilfellet vil diagnosen utføres på et spesielt stativ, som vil simulere arbeidsforholdene av en fjær. En mer effektiv metode for diagnose er på trommestativ. Eksperter finner raskt ut av nedbøyningsgraden om delen har defekter.
Reparasjon av fjærer
For å unngå skader må man fornye lakken på delen, samt smøre steder med bladkontakt. Dette er for å unngå brudd i fjærboltene. Hvis boltfeil oppstår under bevegelse, anbefales det å stoppe og sette en jernstang eller en skrutrekker mellom dem, og deretter knytte stangen med en wire og gå til et verksted. Visst fjærbrudd skjer på veien (metallknirk indikerer dette) bør du plassere to fastnøkler på toppen og bunnen av det ødelagte blad. Knytt denne strukturen med en wire, og med ekstrem forsiktighet kjør til et verksted, å prøv å unngå alle hullene på veien.
Reparasjon og utskifting av fjærer
- Hvis delen ikke kan repareres, bør du erstatte den. Så, da trenger du:
- Løsne mutrene;
- koble fra støtdemper;
- ta løs fjær ved å løfte bilen og installere støtte;
- demontere bolt, fjær og støtteskive;
- fjerne fjæren;
- fjerne hengslene fra fjæren;
- hvis det er nødvendig, rengjør delen for skitt eller rust;
- inspiser ledd, bolter, sjakler, skiver;
- Hvis delene ikke krever erstatning installerer du dem på en ny fjær;
- installer den nye delen.
Fjærer erstatning - instruksjoner, beskrivelser og reparasjon
Spiralfjær velger for
Avstandsstykkene på hjulopphenget må ofte monteres om bilen ofte har tung last eller kjøres off-road. Tung last kan føre til slitasje på fjærene, noe som fører til lavere bakkeklaring på bilen.
Avstandsstykkene kan være laget av ulike materialer:
- Aluminium: de er laget for tung last og er motstandsdyktige mot korrosjon. Disse er vanligvis dyrere. Det er best å montere dem på forakselen.
- Plastikk: de er ikke sårbare for korrosjon og har ganske lang levetid.
- Polyuretan: de er elastiske og deformeres ikke ved støt. Disse elementene er rimelige og holdbare. Akkurat som de av plastikk, er de perfekte for forakselen.
- Gummi: de er billige, men ikke så sterke og holdbare som de laget av polyuretan.
Avhengig av bruk og styrke på delene, kan de deles i:
- Standard: de monteres på bilen under produksjon, og er laget for å fungere under vanlige omstendigheter.
- Styrket: de tåler høy last. De tillater bilen å effektivt håndtere off-road områder og tung last, eller kjøre med tilhenger.
- For økt bakkeklaring: de passer til biler som ofte brukes off-road.
- For redusert bakkeklaring: ved å endre gravitasjonssentrum, gjør de bilen mer stabil under manøvrering. De er populære blant førere som liker sportslig kjøring.
Å montere nye deler kan forbedre bilens kjøreegenskaper. For eksempel kan styrkede komponenter på forakselen minimere gynging ved bremsing. Mindre stive deler på bakakselen kan forhindre overstyring.
Bytte av opphengsfjærer er ganske komplisert og innviklet. Vi anbefaler å overlate dette til profesjonelle på et verksted. Om du velger å gjøre arbeidet selv, trenger du:
- Kompressorverktøy for fjærer;
- Et sett med åpne nøkler og ringnøkler;
- En billøfter.
Husk! Følg sikkerhetsregler og anbefalinger fra bilprodusenten når du utfører arbeidet. Bytt begge deler på en aksel, da de har omtrent samme levetid. Prosedyren for bytte av fremre og bakre deler kan være ulikt.
Om fjæren er montert på fjærbeinet, må den sikres ved bruk av kompressorverktøy. Deretter skrus de øverste festene på beinet av, og bilen heves. Neste steg er å fjerne nedre fester fra fjærbeinet eller styreleddet. Om delen er montert separat, og ikke på fjærbeinet, må det skrus fra karosseriet og armen eller styreleddet. Bytt det med ny del og monter komponentene i motsatt rekkefølge.
Vær oppmerksom når du bruker kompressorverktøyet. Om de ikke er justert likt og ikke festet godt nok, kan det gjøre skade på bilen. Ta en testrunde med bilen etter at delene er byttet. Riktig monterte deler vil ikke lage banke- eller knirkelyder.