catalog_tyre_img_alt
Vennligst ventdotted
Handlekurv
#
71-7655
Din handlekurv er tom

Mulige årsaker til risting i rattet

5292 Visninger

Risting i rattet ved kjøring er som en uvelkommen gjest på en bilreise, en forstyrrelse som kan forringe kjøreopplevelsen og skape bekymringer. Enten det er risting i rattet ved lav fart, høy fart, når du svinger, under bremsing eller jevn kjøring, kan denne vibrasjonen være en kilde til frustrasjon for bileiere. Vi tar en nærmere titt på årsakene bak risting i rattet, slik at du vet hva du bør sjekke dersom dette skjer.

Ubalanserte dekk

risting i rattet

Den mest hyppige årsaken til risting i rattet er at dekkene er ubalanserte. Dette kan skje fordi dekkene er slitte, har feil dekktrykk eller ujevn slitasje. Derfor er det viktig å sjekke dekktrykket og mønsterdybden innimellom. Det kan også oppstå risting i rattet etter at bilen har fått nye dekk. Skifter du dekkene selv bør du gå innom et verksted som kan balansere dekkene for deg, da dette krever spesialutstyr. Velger du å la et verksted skifte ut dekkene, er dette en service som vanligvis er inkludert.

Slitte bremsedeler

Når rattet begynner å vibrere, er det viktig å ta umiddelbare skritt for å identifisere kilden. Slitte bremsedeler, som bremseklosser, bremseskiver og bremsecalipere kan ofte være grunnen til risting i rattet ved nedbremsing, og en påminnelse om at det er på tide å skifte ut en eller flere deler. Effektive bremsedeler og spesielt gode bremseklosser til bilen er avgjørende for trafikksikkerheten. Sjekk derfor alle bremsedeler nøye for slitasje og skader. Er de nedslitte, bør de byttes ut umiddelbart for å forhindre videre skade på andre komponenter, og for å gjenopprette optimal bremsing.

Slitasje på komponenter i hjulopphenget

Støtdempere, som befinner seg både foran og bak på bilen, spiller også en viktig rolle i å opprettholde stabilitet og redusere vibrasjoner. Dersom støtdemperne er slitte, kan det føre til risting i rattet ved ujevn vei eller ujevn kjøring. En inspeksjon av støtdemperne er derfor nødvendig for å sikre at de fungerer som de skal. Men husk å ta en titt på andre opphengsdeler også som bærekuler, bærearmer og hjulaksler, da de også er med på å hindre vibrasjoner i opphenget. Husk at støtdempere må skiftes ut i par, derfor kjøpes nye støtdempere bak og foran akselvis – bli kvitt de gamle og nyt mer kjøreglede og en jevnere kjøreopplevelse.

balanserte dekk

En litt mindre vanlig årsak til risting i rattet kan være knyttet til hjullageret. Hjullager i bilen har en støttende funksjon, og når det eller tilhørende komponenter er slitte eller skadde, kan det føre til risting i rattet ved høy fart. Det er derfor viktig å være oppmerksom på eventuelle ulyder som kan indikere slitasje på hjullageret. En grundig inspeksjon av hjullagrene kan avsløre om de trenger å bli erstattet for å bli kvitt ristingen.

Is, snø og smuss

Spesielt om vinteren er det vanlig at det legger seg snø, is og smuss i området rundt felgen, og dette kan føre til at hjulene blir ubalanserte og at rattet rister. Dette er heldigvis noe av det enkleste du kan sjekke selv. Det er kun å ta en titt på området ved hjulbuen før du kjører avgårde, og skånsomt fjerne det som eventuelt har samlet seg der. Dette er spesielt viktig når bilen har stått parkert en stund eller i perioder der det er mye snø og sludd.

Risting i rattet kan kjennes skummelt, men med riktig kunnskap og oppmerksomhet på detaljer kan problemet identifiseres og løses effektivt. Enten det er opphengs- eller bremsedeler, ubalanserte dekk eller rett og slett smuss og snø, er regelmessig vedlikehold avgjørende for at du skal kunne kjøre komfortabelt og trygt. Ta de nødvendige skrittene og sjekk hva som kan være årsaken for din bil, slik at du kan sette deg bak rattet med tillit og nyte veien foran deg.

Passende produkter