Hjullager bil bak og foran
Hjullager for andre bilmerker
Hjullager for biler
-
Lav prisAutodeler.co.no garanterer høy kvalitet Hjullagersett til meget attraktive priser.
-
Spar fraktkostnaderSpar fraktkostnader – gratis frakt av ordrer på over 2700 kr i Norge.
-
Bredt utvalgFor øyeblikket omfatter produktutvalget vårt over 500.000 bildeler.
-
Rask levering!
Frakt
Hjullager produsent katalog:
Erstatt en bildel Hjullager - en defekt eller hvis en hvor grensen for bruk allerede er nådd. Finn ut nyttig informasjon om Hjullager
Feil på hjullager
- ødeleggelse av den ytre ringen;
- overoppheting eller korrosjon av delen;
- offset /vipping;
- overdrevent strammet;
- forekomst av bulker;
- tilstedeværelsen av grader.
Symptomer på defekt hjullager
- økende vibrasjoner og støt under bevegelse;
- kjøretøy trekker til side;
- krengning under skarpe svinger og bremsing;
- merkelige lyder;
- vibrasjon i styresystemet;
- overdreven oppvarming av hjulskiven;
- økt og ujevn dekkslitasje.
Årsaker til defekt hjullager
- overdreven mekanisk belastning;
- økt eller redusert klaring i lageret;
- deformasjoner av ringene og friksjonslegemene;
- forurensning av delen;
- bruk av lavkvalitets smøremiddel;
- ujevne lastevektorer;
- driftsforhold.
Diagnostikk
Diagnostisering av hjulnav anbefales på hver bremseklossutskifting, uavhengig av bilens kjørelengde. Det finnes flere alternativer for å kontrollere delen. Med en hastighet på 10-15 kilometer i timen, ta en skarp sving til venstre. Hvis den merkelige lyden forsvinner ved denne manøveren, er problemet i det venstre hjulnavlageret. Og tilsvarende, vice versa. For en mer nøyaktig diagnose trenger du en heis eller en jekkk. Sett deg i bilen, du må starte motoren og akselerere bilen på fjerde gir til en hastighet på 80 kilometer i timen. Trykk deretter inn clutchenog slipp den, lytt for å finne ut hvilke av hjulene som er kilden til merkelige lyder. En mer effektiv metode for diagnose er å riste det monterte bilhjulet først vertikalt og deretter horisontalt. Finnes selv et lite frispill, vil du vite at problemet er i lageret eller styresystemet. Det neste trinnet er å be en assistent om å trykke på bremsepedalen til det maksimale, og samtidig svinge rattet vertikalt. Hvis gapet forsvinner, må du bytte lageret.
Reparasjon og utskifting av hjullageret
Reparasjon av lagrene er utføres ekstremt sjelden. Den optimale løsningen er en erstatning. Det gjennomføres hvert 130 000-190 000 km. Ved erstatning, er det viktig å:
- stille inn gapet ved installasjon av et konisk rullelager;
- ikke bruke skarpe gjenstander som kan skade strukturen;
- arbeide med drivpinnen påden indre ringen ved innstilling på aksel;
- presse lageret i hullet, overføre kraften gjennom drivpinnen til den ytre ringen.
Nyttig informasjon om funksjoner, årsaker til funksjonsfeil, feilsøking og utskiftningsintervaller
Hjullager erstatning - instruksjoner, beskrivelser og reparasjon
Hjullagersett velger for
- BMW 5 Touring (E61)
- VW Transporter V Van (7HA, 7HH, 7EA, 7EH)
- BMW 5 Touring (F11)
- VW Caddy III Van (2KA, 2KH, 2CA, 2CH)
- FORD MONDEO IV Turnier (BA7)
- BMW X5 (E70)
- VOLVO V70 III (135)
- VW Multivan V (7HM, 7HN, 7HF, 7EF, 7EM, 7EN)
- MERCEDES-BENZ E-Klasse Sedan (W211)
- MERCEDES-BENZ E-Klasse T-modell (S212)
Om delene er riktig montert og vedlikeholdt, kan de ha en levetid på opptil 200.000 km kjørelengde. Kjørelengden forkortes betydelig på grunn av:
- ulik belastning: lagrene på forakselen må ofte tåle høyere belastning, som betyr at de slites ut fortere enn de bakre.
- feil størrelse på dekk, felger, støtabsorberere eller fjærer.
- aggressiv kjørestil.
- dårlige veiforhold.
- feil eller dårlig kvalitet på olje.
- ødelagte forseglinger, som fører til at vann og smuss kommer inn.
Inspiser disse delene hver 20.000–30.000 km. Bytt dem umiddelbart om du oppdager feil.
Tegn på slitasje:
- Uvanlige lyder fra hjulet under kjøring på røft føre, ved akselerering eller manøvrering.
- For mye dødgang i rattet.
- Rattet vibrerer i høy hastighet eller i sving.
For- og bakakselens komponenter sjekkes ulikt. For å teste forakselen, trenger du en sikker veistrekning for å akselerere og manøvrere, helst fritt for andre brukere eller hindringer. Akselerer til 40–60 km/t og sving forsiktig til venstre og høyre. Lyd fra hjulnav-området er tegn på svikt i hjullageret.
For å teste bakakselen, må bilens bakende heises opp. Deretter gynges hvert hjul vertikalt og horisontalt, samt roteres. For mye dødgang og knirkelyder i navet kommer av slitte lagre. Mer detaljert sjekk kan utføres av profesjonelle ved et verksted.
Det beste er å overlate byttet til profesjonelle, da levetiden til disse delene kommer an på riktig montering. Det kreves spesielt utstyr og profesjonell kunnskap. I tillegg er delene ganske skjøre: enhver uforsiktig håndtering eller smuss og sand kan ødelegge dem.