Bremseklosser bil til bak og foran
Bremseklosser for andre bilmerker
Bremseklosser for biler
Bremseklosser ETTER TYPE
-
Lav prisAutodeler.co.no garanterer høy kvalitet Bremsebelegg til meget attraktive priser.
-
Spar fraktkostnaderSpar fraktkostnader – gratis frakt av ordrer på over 2700 kr i Norge.
-
Bredt utvalgFor øyeblikket omfatter produktutvalget vårt over 500.000 bildeler.
-
Rask levering!
Frakt
Bremsekloss produsent katalog:
Erstatt en bildel Bremseklosser - en defekt eller hvis en hvor grensen for bruk allerede er nådd. Finn ut nyttig informasjon om Bremseklosser
- overdreven slitasje eller skade på klossene;
- oppsprekking av klossens friksjonsoverflate;
- dype riper og hakk på fôr;
- ujevn slitasje på bremseklossene;
- deformasjon av delen.
- betydelig forverring i bremsevirkning;
- økning på bremselengde;
- rasling, plystring eller sliping under bremsing;
- overtredelse av kjøretøyets bane under bremsing;
- vingling eller vibrasjon under bremsing;
- ustabil drift av bremsene;
- fremspringende kant fra putens friksjonsmateriale.
- slitasje på bremseskiven;
- økning i spalten mellom bremseskoen og trommelen;
- fremmedlegemer eller skitt kommer på friksjonsbeleggene;
- olje på overflaten av bremseklossen;
- aggressiv kjørestil;
- bruk av komponenter og forbruksvarer av lav kvalitet;
- svikt i bremsesylindere;
- feil installasjon av bremseklosser;
- installasjon av feil type deler.
For en "gjør det selv" diagnose, er det nødvendig å måle tykkelsen og analysere den strukturelle tilstanden på bremseklossene. Minste tillatte tykkelse på bremsebelegget er 2 mm. Klossens overflate skal være glatt, uten hakk eller sprekker. I tillegg bør det være ensartet slitasje.
Du kan også analysere bremseprosessen . Akselerer bilen til en hastighet på 60-80 km/t på en flat og tørr vei, og stopp den. Under normale forhold må bremselengden være jevn. Fraværet av sliping eller piping i bremsene er også et godt tegn.
En full inspeksjon av bremseklossene på et verksted, bør utføres hver 10 000-15 000 kilometer
Reparasjon og utskifting av bremseklosserReparasjon av bremseklosser er nå irrelevant. Selvfølgelig kan verkstedets mekanikere erstatte klossens friksjonsbelegg, men denne type reparasjonsarbeid vil ikke være særlig billigere enn å kjøpe og installere en ny del. Videre vil de oppjusterte klossene ha en betraktelig kortere levetid enn de nye.
Utskifting av bremseklosser er en svært viktig prosess, derfor er det sterkt anbefalt å overlate det til fagfolk. Ikke overskrid driftsvilkårene i mekanismen. Det er nødvendig å skifte bremseklossene etter 15 000-20 000 kilometer.
Nyttig informasjon om funksjoner, årsaker til funksjonsfeil, feilsøking og utskiftningsintervaller
- Pris på å bytte bremseskiver og -klosser
- Topp 5 – de mest populære bremseklossmerkene
- Mulige årsaker til risting i rattet
Bremseklosser erstatning - instruksjoner, beskrivelser og reparasjon
Bremsebelegg velger for
- BMW 5 Touring (E61)
- VW Transporter V Van (7HA, 7HH, 7EA, 7EH)
- BMW 5 Touring (F11)
- VW Caddy III Van (2KA, 2KH, 2CA, 2CH)
- FORD MONDEO IV Turnier (BA7)
- BMW X5 (E70)
- VOLVO V70 III (135)
- VW Multivan V (7HM, 7HN, 7HF, 7EF, 7EM, 7EN)
- MERCEDES-BENZ E-Klasse Sedan (W211)
- MERCEDES-BENZ E-Klasse T-modell (S212)
Levetiden avhenger av følgende faktorer:
- Produksjonsteknologi og materialer. Keramiske deler varer som regel lengre enn organiske deler.
- Bilens vekt. Delene på kompakte biler varer betydelig lengre enn delene på tunge SUV´er.
- Føreregenskaper og stil. Mangel på kunnskap om motorbremsing og hyppig bruk av bremsepedalen fører til rask slitasje på delene. Spesielt sportslig kjøring kan redusere levetiden med opptil 50%.
- Tilstanden på bremseskivene. Ujevn slitasje, groper og rustflekker har en negativ påvirkning på levetiden til klossene.
- Monteringsside. Komponenter på forakselen kan fungere godt i 25.000–40.000 kilometer, mens de på bakakselen varer opptil 60.000 kilometer.
I følge internasjonale standarder bør komponentene på samme aksel byttes samtidig, og må ikke bare være av samme merke, men også av samme parti. Dette betyr at de må kjøpes i sett. Som regel inneholder settet 4 deler – 2 til hvert hjul på akselen.
Tidspunktet for skifte indikeres med et mekanisk eller elektronisk varsel. Trigging av førstnevnte kommer med en pipelyd, mens den andre typen indikeres med en varsellampe på dashbordet. Uansett bør du sjekke tilstanden på komponentene når en av følgende oppstår:
- ujevn bremseeffektivitet;
- bremsevæskenivået synker;
- rattet rister ved lav hastighet;
- støv eller metallstøv legger seg på mekanismens elementer.
Den mest nøyaktige indikatoren på slitasje er tykkelsen på friksjonslinjen. Dette kan måles med en vernierkaliper og sammenlignes med verdiene spesifisert i den tekniske dokumentasjonen fra bilprodusenten.
Prosedyren er ganske enkel og krever ingen profesjonell innsikt eller spesialverktøy. Les nøye gjennom bilens brukermanual og se instruksjonsvideoer fra erfarne bilmekanikere. I de fleste tilfeller består prosedyren av følgende steg:
- Åpne panseret og skru av tanklokket på bremsevæsken.
- Hev bilen.
- Fjern hjulet.
- Skru ut festene på bremsekaliperen.
- Dra klossene vekk fra skivene.
- Fjern bremsekaliperen.
- Bytt delene parvis.
- Trykk inn stempelet på bremsekaliperen.
- Gjenta monteringen i motsatt rekkefølge.
- Blød systemet ved å trykke inn bremsepedalen noen ganger.
Nymonterte deler kan avgi noe lyd, dersom belegget fra fabrikk ikke har gått seg til ennå. I tillegg kan skrike- og knirkelyder komme av:
feilmontering;
- dårlig kvalitet på friksjonsforbindelsen;
- ukompatible materialer på skiver og klosser;
- vann, leire, sand eller steiner på skivene;
- overoppheting av bremsene;
- mangel på smøring av bremsekalipernes guidepinner.