Eksosanlegg bil
-
Lav prisAutodeler.co.no garanterer høy kvalitet Eksosanlegg til meget attraktive priser.
-
Spar fraktkostnaderSpar fraktkostnader – gratis frakt av ordrer på over 2600 kr i Norge.
-
Bredt utvalgFor øyeblikket omfatter produktutvalget vårt over 500.000 bildeler.
-
Profesjonelle fraktselskaper
Frakt
-
Er du ute etter Eksosanlegg til din auto?
Systemsvikt i eksosanlegget
- Avgasser blir ikke helt fjernet;
- Mekaniske skader på grunn av skramling eller rust;
- Riveslitasje på systemkomponenter;
- Korrosjon og overskridelse av livsgrensen for systemkomponenter;
- Svidde arbeidselementer;
- Tilstopping av katalysator, resonator eller lyddemper.
Tegn på systemsvikt i eksosanlegget
- For høy arbeidslyd fra motoren;
- Avgasser eller lukt av hydrogensulfid i kabinen;
- Underlig metallisk skrapestøy fra understellet ved drift;
- Uvanlig skyting høres i eksossystemet;
- Tap av motorkraft og dens overoppheting.
Årsaker til systemsvikt i eksosanlegget
- Bruk av drivstoff med lavt oktantall
- Bruk av drivstoff med metall eller andre tunge elementurenheter (dvs bly eller ferrocen)
- Ved hjelp av uegnede eller lavkvalitets komponenter
- Oljebrann i eksossystemet
- Kontinuerlig eksponering for fukt, smuss eller sterke kjemikalier
- Hyppig bruk i alvorlige værforhold (for høy eller for lav temperatur eller høy fuktighet)
Diagnostikk
Først må du vurdere lyden fra motoren og eksosanlegget. Lyden skal være jevn, ha moderat volum og uten flere lyder (banking, knirking, plystring eller skudd). Da bør du gjennomføre en inspeksjon. Korrosjon og mekaniske skader er de vanligste årsakene til eksossystemfeil. Dersom visuell- og lydanlegganalyse ikke har avdekket noen skade, kreves en komplett datamaskindiagnose på et verksted.
Reparasjon og utskifting av eksosanlegget
Reparasjon av eksosanlegg er arbeidskrevende. Likevel kan du utføre det på egen hånd. Delvis erstatning av det sviktende elementetet utføres ved hjelp av et sveiseapparat. Ødelagt del skjæres ut, og en ny sveises på plass. Når du arbeider med eksosanlegget, vær forsiktig, fordi katalysatoren inneholder farlige stoffer. Videre er katalysatoren det eneste element i systemet, som har en klart definert levetid. Den må nødvendigvis bli erstattet etter 120 000-150 000 kilometer.
Nyttig informasjon om funksjoner, årsaker til funksjonsfeil, feilsøking og utskiftningsintervaller