Lambdasonde bil
Lambdasonde for andre bilmerker
Lambdasonde for biler
-
Lav prisAutodeler.co.no garanterer høy kvalitet Lambdasensor til meget attraktive priser.
-
Spar fraktkostnaderSpar fraktkostnader – gratis frakt av ordrer på over 2600 kr i Norge.
-
Bredt utvalgFor øyeblikket omfatter produktutvalget vårt over 500.000 bildeler.
-
Rask levering!
Frakt
Oksygensensor produsent katalog:
Erstatt en bildel Lambdasonde - en defekt eller hvis en hvor grensen for bruk allerede er nådd. Finn ut nyttig informasjon om Lambdasonde
Feil på lambdasonde
- mekaniske sammenbrudd;
- termisk overlast på grunn av feiltenninger;
- separasjon fra tilkoblingskretser;
- avstengning;
- tilstopping med drivstoff-forbrenningsprodukter.
Symptomer på feil på lambdasonde
- økning i eksosutslipp;
- økning i drivstofforbruket;
- ustabil tomgang;
- reduksjon i bilens dynamikk;
- nedbryting av katalysatoren;
- bilen rykker selv om motoren er varmet opp.
Årsaker til feil på lambdasonde
- bremsevæske og frostvæske komme inn til delen;
- dårlig tilstand på oljeringer;
- rengjøring av lambdasondehuset med kjemisk aktive stoffer;
- eksponering for den konsentrerte luft-brennstoffblandingen;
- økt konsentrasjon av blyforbindelser i drivstoffet;
- tilstopping av dieselfilter;
- lekkasje fra lambdasondehuset;
- inntrenging av luft eller avgasser;
- feil eller avbrutt strømtilførsel, som leder til hovedstyringsenheten; oksygensensorelementer overopphetes på grunn av dårlig kvalitet på brenselblandingen;
- utslitt tilstand på delen.
Diagnostikk
For å diagnostisere lambdasondens status, start motoren og varm den. Nivået av resterende oksygen i eksosgassen er vist korrekt ved 300-400°C. Bruk oscilloskop for å vurdere frekvens og bølgeform. Det neste trinnet er å identifisere indikatorer på delens varmeapparatmotstand ved romtemperatur (normen er fra 2 til 14 ohm). Nå må spenningen i varmeapparatet med tenningen på sjekkes (den nødvendige indikatoren er 10.5). Vi minner om at inspeksjon av lambdasonden er nødvendig hver 30 tusen kilometer.
Reparasjon og utskifting av lambdasonde
Den eneste formen for reparasjonsarbeid som er relevant for dette elementet, er rengjøring av sensoren fra forurensning med drivstoff-forbrenningsprodukter. For å fjerne oksygensensoren, varme den til 50°C. For rengjøring, anbefaler eksperter bruk av fosforsyre. Bløt elementet i 15-20 minutter i syre, skyll det med rent vann. Tørk elementet, sjekk tråden, så sørg for å bruke monteringspasta. Sørg samtidig for at pastaen ikke berører delens beskyttelsetube. Koplingen, gjennom hvilken oksygenet tilføres, bør ikke behandles. Hvis renseprosessen ikke har gitt de forventede resultater, er det bare utskifting som er alternativet. Du kan erstatte den defekte delen selv, eller henvende deg til spesialister.
Lambdasensor velger for
Plasseringen av lambda-sensorene avhenger av type og kapasitet på motoren, samt eksosanleggets utførelse. Vanligvis er det to sensorer i biler med motorforskyvning på opptil 2 liter: en oppstrøms og en nedstrøms. Førstnevnte er montert før katalysatoren, og den andre etter katalysatoren.
Som regel er biler med mer enn 2 liter utstyrt med fire oksygensensorer: to oppstrøms og to nedstrøms. Eksakt plassering forklares i bilens brukermanual.
Mulig feil indikeres av:
- økt drivstofforbruk;
- røff tomgang;
- tapt motorkraft;
- rykking under akselerasjon;
- jevnlig overoppheting av motoren;
- dårlig respons på gasspedalen;
- tykk, svart røyk fra eksosrøret.
Disse avvikene kan også indikere problemer med andre deler. Profesjonelle bilmekanikere kan feilsøke lambda-sensorer mer nøyaktig
Når det gjelder lambda nedstrøms-sensor, som er vanskelig å komme til, er det best å få den sjekket av mekanikere på et verksted. Oppstrøms-sensoren kan testes ved hjelp av et multimeter. Før du starter på jobben, bør du lese bilens brukermanual og se instruksjonsvideoer fra erfarne profesjonelle. Det kan hende du må følge disse trinnene:
- Varm opp motoren til driftstemperatur og skru den av.
- Åpne panseret og finn terminalene til lambda-sensorens varmepunkter.
- Koble multimeterets sonder til dem, og mål inngangsspenningen. Multimeteret skal vise 12 V.
- Koble sensoren fra koblingen og sjekk varmemotstanden. Den bør være innenfor 2–10 ohms; presise verdier spesifiseres av bilprodusenten.
- Skru på tenningen og mål referansespenningen. Koble multimeteret til de to signalledningene. Multimeterets negative sonde kobles til bilens chassi. Spenningen bør være rundt 0,45–0,5 V. Avvik på mer enn 0,5 V tyder på feil i signalkretsen eller dårlig jordkontakt.
- Koble multimeterets sonder til sensorkoblingen. Skru på motoren og øk turtallet til 2.500 rpm. En velfungerende sensor vil ha en spenning på 0,2–0,9 V. Om spenningsamplituden er for lav, eller fraværende, må delen byttes.