Dynamo bil
Dynamo for andre bilmerker
Dynamo for biler
-
Lav prisAutodeler.co.no garanterer høy kvalitet Dynamo til meget attraktive priser.
-
Spar fraktkostnaderSpar fraktkostnader – gratis frakt av ordrer på over 2700 kr i Norge.
-
Bredt utvalgFor øyeblikket omfatter produktutvalget vårt over 500.000 bildeler.
-
Rask levering!
Frakt
-
Dynamo produsent katalog:
Erstatt en bildel Dynamo - en defekt eller hvis en hvor grensen for bruk allerede er nådd. Finn ut nyttig informasjon om Dynamo
Feil på dynamoen
- forurensing, brenning eller oljing av slippringer;
- glipping av drivbeltet;
- brudd i feltet;
- slitasje eller ødeleggelse av lagrene;
- løs mutter på en remskive;
- kontakt mellom rotor- og statorpoler;
- slitasje på lagersetet;
- oksidasjon av børster.
Symptomer på dynamofeil
- utlading eller overlading (gassing) på batteriet;
- merkelige lyder i dynamoen;
- batteriladings varsellampen blinker kontinuerlig eller lyser når motoren er i gang;
- dimmet lys fra billykter;
- rallende eller stille lyd når motoren er i gang;
- ekstremt høy frekvens på nettverkets spenningsnivå;
- en vesentlig endring i lysstyrken på lys med økende antall svinger.
Årsaker til dynamofeil
- bruk av komponenter av lav kvalitet;
- betydelig slitasje eller korrosjon på generatoren;
- brudd på spenningsregulator;
- brudd eller deformering av kontaktfjærer;
- brudd på driftsregler ved arbeid utenfor normal modus;
- eksterne faktorer:
- skitt;
- høy temperatur;
- salt;
- vann;
- kjemikalier fra veien.
Diagnostikk
Det anbefales å diagnostisere dynamoens tilstand ved hjelp av spesielle måleinstrumenter: voltmeter eller amperemeter. Du kan diagnostisere dynamoen både selvstendig eller ty til fagfolk som vil gjøre de nødvendige målingene på en spesiell stand. Hvis du ønsker å diagnostisere delen selv, mål spenningen på batteripolene. Deretter starter du motoren og gjør de samme målingene. Normen er: 12 før motoren starter, 13,8 til 14,4 etter starten. Hvis du har tatt opp en høyere spenning, så er det "overlading" (defekt spenningsregulator), hvis lav spenning, strømmer ikke strømmen.
Reparasjon og utskifting av dynamo
Levetiden til dynamoen overstiger ikke 160 tusen kilometer. Ethvert mekanisk problem kan løses ved å skifte ut defekte deler og komponenter. Hvis du har en eldre modell av bildynamo, må du kanskje bore slippringer. Drivremmer skiftes på grunn av slitasje, maksimal forlengelse eller utløp av levetid. Dynamotilbakespoling skjer ofte blant tjenestene til mekanikere, men mer og mer sjelden på grunn av et høyt kostnadsnivå og at det ikke er hensiktsmessig.
Nyttig informasjon om funksjoner, årsaker til funksjonsfeil, feilsøking og utskiftningsintervaller
Dynamo velger for
En enkel test av dynamoen kan gjøres uten å fjerne den, med et multimeter. Til dette bør du:
- Koble måleapparatet til batteriterminalene og se på polariteten. Når motoren er av, skal spenningen være mellom 12,5 og 12,7 V.
- Start motoren uten å sette på strømsugende apparater – vanligvis skal spenningen øke til 13,8–14,5 V.
- Øk belastningen på batteriet ved å skru på alle bilsystemer med høyt strømforbruk, for eksempel lys, varmeseter og så videre. Spenningen skal reduseres til mellom 13,7 og 14,0 V.
- Sørg for at komponenten ikke lager gnister, at kassen ikke er skadet og at drivbeltet ikke er utslitt.
En mer nøyaktig diagnose krever at delen fjernes. Til dette må du fjerne:
- Den negative batteriterminalen;
- Batteri- og sikringsledninger;
- Drivbeltet.
Deretter fjernes og demonteres komponenten. Mål motstanden på rotor og stator vridninger med et multimeter. Sjekk motstanden på dynamoens diodebro ved å koble multimeterets sonder til diodene og likeretterplate. Etterpå byttes sondene om og prosedyren gjentas. Sammenlign registrerte verdier med de som spesifiseres av bilprodusenten.
Eksakt prosedyre avhenger av bilmerke og modell. Detaljerte instruksjoner finnes ofte i bilens brukermanual. Du må ha elektriske kunnskaper for å bytte foringene, clutchen, rotorlagrene eller diodebroen selv. Om du skal montere ny komponent, må du følge disse stegene::
- Koble fra negativ batteriterminal.
- Fjern dynamoens drivbelte.
- Marker eller husk ledningene som er koblet til batteri og sikringsboks.
- Fjern alle komponenter som hindrer tilgang til delen.
- Fjern ledningene etter å ha løsnet alle klips.
- Fjern dynamoen.
- Monter ny del ved å følge instruksjonene i motsatt rekkefølge.
Rengjør delen jevnlig med lufttrykk og sjekk strammingen på drivbeltet. Sørg for at alle delene er godt festet og smør lagrene. Bytt foringene om de er slitte.