catalog_tyre_img_alt
Vennligst ventdotted
Handlekurv
#
75-8735
Din handlekurv er tom

Dynamo bil

Bil Dynamo Topp kvalitet for en øverste pris

Dynamo for andre bilmerker

  • Dynamo VW pris
  • Dynamo BMW pris
  • Dynamo MERCEDES-BENZ pris
  • Dynamo AUDI pris
  • Dynamo TOYOTA pris
  • Dynamo VOLVO pris
  • Dynamo FORD pris
  • Dynamo NISSAN pris
  • Dynamo MITSUBISHI originale
  • Dynamo OPEL originale
  • Dynamo PEUGEOT originale
  • Dynamo SKODA originale
  • Dynamo HYUNDAI originale
  • Dynamo CITROËN originale
  • Dynamo HONDA originale
  • Dynamo FIAT originale
  • Dynamo SUBARU pris
  • Dynamo MAZDA pris
  • Dynamo TESLA pris
  • Dynamo SUZUKI pris
  • Dynamo LAND ROVER pris
  • Dynamo KIA pris
  • Dynamo RENAULT pris
  • Dynamo PORSCHE pris
  • Dynamo SAAB
  • Dynamo MINI
  • Dynamo JEEP
  • Dynamo CHEVROLET
  • Dynamo SSANGYONG
  • Dynamo ALFA ROMEO
  • Dynamo ISUZU
  • Dynamo LEXUS
  • Dynamo JAGUAR
  • Dynamo IVECO
  • Dynamo FORD USA
  • Dynamo CHRYSLER

Dynamo for biler

  • Lav pris
    Autodeler.co.no garanterer høy kvalitet Dynamo til meget attraktive priser.
  • Spar fraktkostnader
    Spar fraktkostnader – gratis frakt av ordrer på over 2700 kr i Norge.
  • Bredt utvalg
    For øyeblikket omfatter produktutvalget vårt over 500.000 bildeler.
  • Rask levering!

    Frakt

    • GLS
  • COMODO - betale sikkert for Dynamo
  • Bil Dynamo reservedeler betalt via PayPal
  • Automobil Dynamo bytte reservedeler betalt via Visa
  • Kjøretøy Dynamo reservedeler betalt via MasterCard
  • Bildeler - betale med Discover
  • Auto Dynamo Reservedeler betalt via American Express
  • Bil Dynamo reservedeler betalt via Klarna Faktura
  • Bil Dynamo auto reservedeler betalt via bankoverføring
Finn gyldige tilbud for andre bildeler til Elektrisk anlegg
  • Starter bil pris

    Starter

  • Reguleringselement lysregulering bil hva koster

    Reguleringselement lysregulering

  • Spenningsregulator bil pris

    Spenningsregulator

  • Batteri bil hva koster

    Batteri

  • Kabelsett bil pris

    Kabelsett

  • Signalhorn bil hva koster

    Signalhorn

  • Sikring bil pris

    Sikring

  • Starter solenoid bil hva koster

    Starter solenoid

  • Sikringsboks og holder bil pris

    Sikringsboks og holder

  • Kullbørste, starter bil hva koster

    Kullbørste, starter

  • Starter tilbehør bil

    Starter tilbehør

  • Friløpsgir, starter bil

    Friløpsgir, starter

  • MC-batterier bil

    MC-batterier

  • Lastebilbatterier bil

    Lastebilbatterier

  • Batteriholder bil

    Batteriholder

Erstatt en bildel Dynamo - en defekt eller hvis en hvor grensen for bruk allerede er nådd. Finn ut nyttig informasjon om Dynamo

Feil på dynamoen

  • forurensing, brenning eller oljing av slippringer;
  • glipping av drivbeltet;
  • brudd i feltet;
  • slitasje eller ødeleggelse av lagrene;
  • løs mutter på en remskive;
  • kontakt mellom rotor- og statorpoler;
  • slitasje på lagersetet;
  • oksidasjon av børster.

Symptomer på dynamofeil

  • utlading eller overlading (gassing) på batteriet;
  • merkelige lyder i dynamoen;
  • batteriladings varsellampen blinker kontinuerlig eller lyser når motoren er i gang;
  • dimmet lys fra billykter;
  • rallende eller stille lyd når motoren er i gang;
  • ekstremt høy frekvens på nettverkets spenningsnivå;
  • en vesentlig endring i lysstyrken på lys med økende antall svinger.

Årsaker til dynamofeil

  • bruk av komponenter av lav kvalitet;
  • betydelig slitasje eller korrosjon på generatoren;
  • brudd på spenningsregulator;
  • brudd eller deformering av kontaktfjærer;
  • brudd på driftsregler ved arbeid utenfor normal modus;
  • eksterne faktorer:
    • skitt;
    • høy temperatur;
    • salt;
    • vann;
    • kjemikalier fra veien.

Diagnostikk

Det anbefales å diagnostisere dynamoens tilstand ved hjelp av spesielle måleinstrumenter: voltmeter eller amperemeter. Du kan diagnostisere dynamoen både selvstendig eller ty til fagfolk som vil gjøre de nødvendige målingene på en spesiell stand. Hvis du ønsker å diagnostisere delen selv, mål spenningen på batteripolene. Deretter starter du motoren og gjør de samme målingene. Normen er: 12 før motoren starter, 13,8 til 14,4 etter starten. Hvis du har tatt opp en høyere spenning, så er det "overlading" (defekt spenningsregulator), hvis lav spenning, strømmer ikke strømmen.

Reparasjon og utskifting av dynamo

Levetiden til dynamoen overstiger ikke 160 tusen kilometer. Ethvert mekanisk problem kan løses ved å skifte ut defekte deler og komponenter. Hvis du har en eldre modell av bildynamo, må du kanskje bore slippringer. Drivremmer skiftes på grunn av slitasje, maksimal forlengelse eller utløp av levetid. Dynamotilbakespoling skjer ofte blant tjenestene til mekanikere, men mer og mer sjelden på grunn av et høyt kostnadsnivå og at det ikke er hensiktsmessig.

Nyttig informasjon om funksjoner, årsaker til funksjonsfeil, feilsøking og utskiftningsintervaller

Dynamo velger for

OSS: Ofte stilte spørsmål
Hvordan tester jeg en dynamo?

En enkel test av dynamoen kan gjøres uten å fjerne den, med et multimeter. Til dette bør du:

  1. Koble måleapparatet til batteriterminalene og se på polariteten. Når motoren er av, skal spenningen være mellom 12,5 og 12,7 V.
  2. Start motoren uten å sette på strømsugende apparater – vanligvis skal spenningen øke til 13,8–14,5 V.
  3. Øk belastningen på batteriet ved å skru på alle bilsystemer med høyt strømforbruk, for eksempel lys, varmeseter og så videre. Spenningen skal reduseres til mellom 13,7 og 14,0 V.
  4. Sørg for at komponenten ikke lager gnister, at kassen ikke er skadet og at drivbeltet ikke er utslitt.

En mer nøyaktig diagnose krever at delen fjernes. Til dette må du fjerne:

  1. Den negative batteriterminalen;
  2. Batteri- og sikringsledninger;
  3. Drivbeltet.

Deretter fjernes og demonteres komponenten. Mål motstanden på rotor og stator vridninger med et multimeter. Sjekk motstanden på dynamoens diodebro ved å koble multimeterets sonder til diodene og likeretterplate. Etterpå byttes sondene om og prosedyren gjentas. Sammenlign registrerte verdier med de som spesifiseres av bilprodusenten.

Hvordan reparerer eller bytter jeg dynamo selv?

Eksakt prosedyre avhenger av bilmerke og modell. Detaljerte instruksjoner finnes ofte i bilens brukermanual. Du må ha elektriske kunnskaper for å bytte foringene, clutchen, rotorlagrene eller diodebroen selv. Om du skal montere ny komponent, må du følge disse stegene::

  1. Koble fra negativ batteriterminal.
  2. Fjern dynamoens drivbelte.
  3. Marker eller husk ledningene som er koblet til batteri og sikringsboks.
  4. Fjern alle komponenter som hindrer tilgang til delen.
  5. Fjern ledningene etter å ha løsnet alle klips.
  6. Fjern dynamoen.
  7. Monter ny del ved å følge instruksjonene i motsatt rekkefølge.
Hvordan får jeg dynamoen til å fungere ordentlig?

Rengjør delen jevnlig med lufttrykk og sjekk strammingen på drivbeltet. Sørg for at alle delene er godt festet og smør lagrene. Bytt foringene om de er slitte.