catalog_tyre_img_alt
Vennligst ventdotted
Handlekurv
#
63-7096
Din handlekurv er tom

Stempelringer: tegn på slitasje og pris på å bytte dem

1673 Visninger

Stempelringer er så små at du kan holde dem i hånden din, likevel er tilstanden til disse ringene det som kan stå mellom en godt fungerende motor og et motorhavari. Les videre om du vil finne ut hva de egentlig gjør, hva som er tegn på at de er slitte og hva det kan koste å skifte dem ut.

Stempelringer – funksjon

Stempelringer

Så hva gjør stempelringer, hvilken spesifikk funksjon har de? Stempelringer finner du på stemplene i forbrenningsmotorer. Hvert stempel har tre stempelringer til bil med hver sin funksjon og alle tre er med på å lede bort varme fra forbrenningskammeret. Ringene har en liten åpning, slik at de kan tilpasse størrelsen når metallet på stempelet blir varmt og utvider seg. Ringene som er plassert øverst og i midten er kompresjonsringer, de har i funksjon å holde tett og bidra til komprimering. Den i midten sørger også for at det korrekte trykket opprettholdes. Ringen som er plassert nederst skraper bort ekstra olje fra veggene i sylinderen, derfor kalles den også oljeskrapering. Riktig mengde olje er nødvendig for at tempelet skal kunne bevege seg så fritt og jevnt som mulig.

Tegn på slitte stempelringer

Det er ikke enkelt å ta en direkte titt på stempelringene, da de er plassert i sylindrene på motorblokken. Stempelringene sitter på stempelet som igjen er koblet til en bilens stempelstang som drives opp og ned av veivakselen i motoren. Det kan være at stempelringer sitter fast eller er for løse. Slike problemer kan bli dyrt og føre til motorhavari, derfor er det lurt å reagere raskt og være ekstra oppmerksom på følgende symptomer som tyder på at de er slitte eller defekte:

  • Feiltenning og ujevn tomgang, spesielt ved akselerasjon.
  • En blåaktig røyk som kommer fra eksosrøret. Dette skjer dersom det lekker olje inn i forbrenningskammeret og det forbrennes sammen med luft- og drivstoffblandingen.
  • Oljelekkasje, sjekk området rundt motoren og under bilen.
  • Økt forbruk av motorolje, dette vil være kombinert med en blå eksosrøyk som ble nevnt ovenfor.

3 tips mot løsne stempelringer

stempelstang

Det er ikke unormalt at det danner seg avleiringer, som metallspon, olje og sot på stempelringene over tid. Derfor har vi satt sammen tre tips for deg som du kan gjøre for å hindre løsne stempelringer.

  1. Det enkleste du kan gjøre for å bli kvitt dette er å ta bilen ut på en litt lengre kjøretur innimellom, der motoren kan bli skikkelig varm og avleiringene kan «brennes» bort. Dette er generelt sett bra for motoren din, spesielt hvis du bruker bilen mye til småkjøring.
  2. Overhold bytteintervallen for motoroljen og ikke bland motoroljer, da dette vil skape ekstra bunnfall. Du kan spare penger ved å kjøpe billig motorolje til bilen av god kvalitet på nett og enten skifte den ut selv, det finnes mange veiledende videoer på nett, eller du kan få et bilverksted til å gjøre dette for deg.
  3. Rens motoren med motorflush eller motorrens. Pass på å velge en som er kompatibel med motoroljen du bruker og følg bruksanvisningen og anbefalingene fra produsenten av middelet nøye.

Pris på å bytte stempelringer

Et slikt bytte kan koste alt fra 15 000 til 60 000 kr, det er et komplekst utskiftningsarbeid og det er arbeidstiden som vil være det dyreste, ikke delene. Prisen på byttet kommer også an på omfanget av skadene og om andre deler må skiftes i samme sleng. Det beste er å ta kontakt med flere verksteder og få et prisoverslag på byttet. På den måten kan du sammenligne priser og lese anmeldelser på nett eller få anbefalinger fra venner om verksted som gjør bra arbeid. Husk at et verksted som er vant med å reparere bilmodellen din vil mest sannsynlig også jobbe kjappere.

Passende produkter: